Teachers' Zone 8

Teachers' Zone 8

Teachers' Zone 8

Opublikowany niedawno Informator o egzaminie maturalnym z języka  angielskiego od roku szkolnego 2022/23  przez Centralną Komisję Egzaminacyjną potwierdza wcześniejsze przypuszczenia dotyczące kształtu arkusza egzaminacyjnego, z którym będą musieli zmierzyć się nasi uczniowie za dwa lata. Zatem jak to będzie wyglądać?

 W części ustnej nie określa się poziomu, jest on oceniany przez członków zespołu przedmiotowego wg znanych kryteriów, tj.: sprawności komunikacyjnej (0-6p za każde zadanie osobno) , zakresu środków leksykalno-gramatycznych (0-4p), poprawności środków leksykalno-gramatycznych (0-4p), wymowy (0-2p), płynności wypowiedzi (0-2p). Ogólna charakterystyka jest przedstawiona  w poniższej tabeli:

 

CZĘŚĆ USTNA- BEZ OKREŚLANIA POZIOMU EGZAMINU

CZĘŚĆ USTNA-POZIOM DWUJĘZYCZNY

CZAS  TRWANIA

ok. 15 minut

ok. 15 minut

CHARAKTER EGZAMINU

przedmiot obowiązkowy lub dodatkowy

Przedmiot obowiązkowy – dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych

Przedmiot dodatkowy - dla pozostałych absolwentów

CZĘŚCI ZESTAWU EGZAMINACYJNEGO

Rozmowa wstępna (ok. 2 minut)

Rozmowa z odgrywaniem roli

 (maks.4 minuty)

Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania (maks. 3 minuty)

Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania ( maks.5 minut wliczając czas na zapoznanie się z treścią zadania)

Rozmowa wstępna (ok.2 minut)

Odpowiedzi na trzy pytania odnoszące się do materiału stymulującego

Prezentacja na podany temat oraz odpowiedzi na trzy pytania

 

 

Z kolei część pisemna, oceniana przez egzaminatorów komisji egzaminacyjnej , może być scharakteryzowana następująco:

 

CZĘŚĆ PISEMNA- POZIOM PODSTAWOWY

CZĘŚĆ PISEMNA-POZIOM ROZSZERZONY

CZĘŚĆ PISEMNA-POZIOM DWUJĘZYCZNY

CZAS TRWANIA

120 minut

150 minut

180 minut

CHARAKTER EGZAMINU

przedmiot obowiązkowy

przedmiot dodatkowy

przedmiot obowiązkowy-dla absolwentów  szkół lub oddziałów dwujęzycznych

przedmiot dodatkowy-dla pozostałych absolwentów

CZĘŚCI ARKUSZA EGZAMINACYJNEGO

Rozumienie ze słuchu

(ok.25 minut)

 15zadań ( 3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Rozumienie tekstów pisanych (ok. 1200-1450 wyrazów)

 20 zadań (4-5 wiązek, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Znajomość środków językowych  13 zadań ( 3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Wypowiedź pisemna

Rozumienie ze słuchu (ok.30 minut)

15 zadań (3-4wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Rozumienie tekstów pisanych(ok.1600-1800 wyrazów) 18 zadań (4-5 wiązek, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Znajomość środków językowych

14 zadań

( 3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Wypowiedź pisemna

Rozumienie ze słuchu (ok. 30 minut) 15 zadań (3-4wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Rozumienie tekstów pisanych

( ok.1800-2100 wyrazów)

16 zadań (3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Znajomość środków językowych 14 zadań

( 3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)

Wypowiedź pisemna

(300-350 wyrazów)

 

 

 

Typy zadań w poszczególnych częściach przedstawia kolejna tabela: 1- podstawowy, 2-rozszerzony

 

TYPY ZADAŃ

 

ŹRÓDŁA TEKSTÓW

 

UDZIAŁ W WYNIKU SUMARY-CZNYM

 

POZIOM

1

2

1

2

1

2

ROZUMIENIE TEKSTU SŁUCHANEGO

Zadania zamknięte, np. Zadania otwarte, np.

 

wybór wielokrotny, dobieranie zdania/tekst z lukami, odpowiedzi na pytania

teksty oryginalne lub adaptowane, czytane przez rodzimych użytkowników  języka

teksty oryginalne lub  w minimalnym stopniu adaptowane, czytane przez rodzimych użytkowników  języka

25%

25%

ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH

Zadania zamknięte, np. Zadania otwarte, np.

 

wybór wielokrotny, dobieranie zdania/tekst z lukami, odpowiedzi na pytania

teksty oryginalne lub adaptowane

teksty oryginalne lub  w minimalnym stopniu adaptowane

33%

30%

ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH

Zadania zamknięte wyboru wielokrotnego oparte na tekście lub na zdaniach

Zadania otwarte oparte na tekście lub na zdaniach, np.: zadania z lukami, transformacje, słowotwórstwo, tłumaczenie, gramatykali-zacja, set leksykalny

Zadania zamknięte wyboru wielokrotnego oparte na tekście lub na zdaniach

Zadania otwarte oparte na tekście lub na zdaniach, np.: zadania z lukami, transformacje, słowotwórstwo, tłumaczenie, gramatykali-zacja, set leksykalny

teksty oryginalne lub adaptowane

teksty oryginalne lub  w minimalnym stopniu adaptowane

22%

23%

WYPOWIEDŹ PISEMNA

tekst użytkowy ( np. list prywatny, e-mail, wpis na blogu lub forum internetowym) z elementami np. opisu, relacjonowania, uzasadnienia opinii, w tym przedstawienia zalet i wad różnych  rozwiązań)

100-150 wyrazów

tekst argumentacyjny (list formalny, rozprawka, artykuł publicystyczny) z elementami np. opisu, relacjonowania, sprawozdania, recenzji, pogłębionej argumentacji

 

 

20%

22%

Więcej szczegółów jest dostępnych na https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informatory/Informator_EM2023_jezyk_angielski.pdf, lub podczas szkolenia 27 maja „Matura 2023 bez tajemnic”, na które można się rejestrować na www.odn.slupsk.pl . Serdecznie zapraszam!