Modyfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego w związku z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy

  1. § 13 rozporzÄ…dzenia MEN z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji ksztaÅ‚cenia, wychowania i opieki dzieci i mÅ‚odzieży bÄ™dÄ…cych obywatelami Ukrainy wskazuje, że dyrektor szkoÅ‚y lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 3–5, 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oÅ›wiatowe, ustala, w porozumieniu z radÄ… pedagogicznÄ… i radÄ… rodziców, potrzebÄ™ modyfikacji w roku szkolnym 2021/2022 (na mocy § 1 pkt. 4 rozporzÄ…dzenia MEiN z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniajÄ…cego rozporzÄ…dzenie w sprawie organizacji ksztaÅ‚cenia, wychowania i opieki dzieci i mÅ‚odzieży bÄ™dÄ…cych obywatelami Ukrainy również w roku szkolnym 2022/2023 – a z uwagi na wciąż aktualnÄ… podstawÄ™ faktycznÄ… cytowanej zmiany, przewidywać można, że również w roku szkolnym 2023/2024) realizowanego w szkole lub placówce programu wychowawczo-profilaktycznego oraz w razie potrzeby, modyfikuje ten program.
  2. Użyte okreÅ›lenie ,,ustala” nakÅ‚ada na dyrektora okreÅ›lonej szkoÅ‚y lub placówki, obowiÄ…zek wykonania konkretnej czynnoÅ›ci, nie ma charakteru fakultatywnoÅ›ci.
  3. Komentowany przepis nakłada wspomniany obowiązek na dyrektorów określonych szkół i placówek. Spod tego zbioru wygenerowanego na zasadzie numerus clausus wyłączone są m.in.:
  • przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego regulowane głównie przez art. 13 ust. 7 i art. 32 ust. 8-11 ustawy Prawo oÅ›wiatowe. NiezbÄ™dne jest tutaj krótkie dopowiedzenie. Z punktu widzenia organizacyjnego oddziaÅ‚y przedszkolne szkół podstawowych nie sÄ… przedszkolami, chociaż realizujÄ… podstawÄ™ programowÄ… wychowania przedszkolnego. Mimo to w orzecznictwie przyjÄ™to, że z uwagi na dawny art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 wrzeÅ›nia 1991 r. o systemie oÅ›wiaty, a obecny art. 95 ust. 1 ustawy Prawo oÅ›wiatowe, okreÅ›lajÄ…cy strukturÄ™ organizacyjnÄ… szkoÅ‚y podstawowej, oddziaÅ‚u przedszkolnego nie można uważać za integralnÄ… część szkoÅ‚y podstawowej. OddziaÅ‚ taki w dalszym ciÄ…gu bowiem, z prawnego punktu widzenia pozostaje podstawowÄ… jednostkÄ… organizacyjnÄ… przedszkola i stosuje siÄ™ do niego zasady organizacji pracy przewidziane dla przedszkoli, a nie dla szkół. To stwierdzenie w poważnym zakresie rzutuje na treść statutu szkoÅ‚y podstawowej, w której strukturze utworzono oddziaÅ‚ przedszkolny – idÄ…c dalej, wymaga on osobnego uregulowania w statucie szkoÅ‚y;
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne;
  • biblioteki pedagogiczne.

Warto dodać, że wykaz szkół i placówek, które zostaÅ‚y ujÄ™te w omawianym § 13 rozporzÄ…dzenia nie jest przypadkowy. Jest on spójny z zapisem art. 26 ustawy Prawo oÅ›wiatowe.

  1. Szkoły dla dorosłych, branżowe szkoły II stopnia, szkoły policealne i policealne szkoły artystyczne, wykluczone zostały z realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego, gdyż kładziony jest w nich nacisk na funkcje edukacyjne.
  2. Do zbioru szkół i placówek zobowiÄ…zanych do realizacji programu należą z kolei szkoÅ‚y i placówki publiczne prowadzone przez osoby fizyczne i osoby prawne niebÄ™dÄ…ce jednostkami samorzÄ…du terytorialnego, a także niepubliczne. W takim przypadku program wychowawczo-profilaktyczny ustala organ wskazany w statucie szkoÅ‚y lub placówki (rozumiany oczywiÅ›cie, jako organ szkolny, a nie organ prowadzÄ…cy, który co do zasady znajduje siÄ™ poza strukturÄ… organizacyjnÄ… szkoÅ‚y i nie powinien uczestniczyć w stanowieniu dokumentu wewnÄ™trznego dotyczÄ…cego bezpoÅ›rednio dziaÅ‚alnoÅ›ci dydaktycznej, wychowawczej i opiekuÅ„czej).  
  3. Forma dokonania przez dyrektora szkoły lub placówki ustaleń, co do modyfikacji programu, a w razie potrzeby samej modyfikacji, nie został w rozporządzeniu określony. Należy jednak przyjąć per analogiam, że uzyskanie stanowiska zarówno rady pedagogicznej, jak i w szczególności rady rodziców jest konieczne. Wiąże się to z zasadniczym wzmocnieniem funkcji wypełnianej przez radę rodziców, a związanej z kompetencjami bezpośredniego uchwalania programu wychowawczo-profilaktycznego. Zapis art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe, oznacza praktyczne współdecydowanie (zarówno przez radę rodziców i radę pedagogiczną) w tym zakresie. Bez zgody obu rad na akceptowalne dla nich brzmienie ustanawianych programów, stosowany jest tryb przyjęcia prowizorium programowego, o którym mowa w art. 84 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe.
  4. Warto pamiętać, że projekt programu wychowawczo-profilaktycznego, jak i uchwalany ostatecznie program muszą uwzględniać wskazania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego typu szkoły (art. 4 pkt. 24 ustawy Prawo oświatowe).

Stan prawny na dzień 29 maja 2023 r.