Modyfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego w związku z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
- § 13 rozporzÄ…dzenia MEN z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji ksztaÅ‚cenia, wychowania i opieki dzieci i mÅ‚odzieży bÄ™dÄ…cych obywatelami Ukrainy wskazuje, że dyrektor szkoÅ‚y lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 3–5, 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oÅ›wiatowe, ustala, w porozumieniu z radÄ… pedagogicznÄ… i radÄ… rodziców, potrzebÄ™ modyfikacji w roku szkolnym 2021/2022 (na mocy § 1 pkt. 4 rozporzÄ…dzenia MEiN z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniajÄ…cego rozporzÄ…dzenie w sprawie organizacji ksztaÅ‚cenia, wychowania i opieki dzieci i mÅ‚odzieży bÄ™dÄ…cych obywatelami Ukrainy również w roku szkolnym 2022/2023 – a z uwagi na wciąż aktualnÄ… podstawÄ™ faktycznÄ… cytowanej zmiany, przewidywać można, że również w roku szkolnym 2023/2024) realizowanego w szkole lub placówce programu wychowawczo-profilaktycznego oraz w razie potrzeby, modyfikuje ten program.
- Użyte okreÅ›lenie ,,ustala” nakÅ‚ada na dyrektora okreÅ›lonej szkoÅ‚y lub placówki, obowiÄ…zek wykonania konkretnej czynnoÅ›ci, nie ma charakteru fakultatywnoÅ›ci.
- Komentowany przepis nakłada wspomniany obowiązek na dyrektorów określonych szkół i placówek. Spod tego zbioru wygenerowanego na zasadzie numerus clausus wyłączone są m.in.:
- przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego regulowane głównie przez art. 13 ust. 7 i art. 32 ust. 8-11 ustawy Prawo oÅ›wiatowe. NiezbÄ™dne jest tutaj krótkie dopowiedzenie. Z punktu widzenia organizacyjnego oddziaÅ‚y przedszkolne szkół podstawowych nie sÄ… przedszkolami, chociaż realizujÄ… podstawÄ™ programowÄ… wychowania przedszkolnego. Mimo to w orzecznictwie przyjÄ™to, że z uwagi na dawny art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 wrzeÅ›nia 1991 r. o systemie oÅ›wiaty, a obecny art. 95 ust. 1 ustawy Prawo oÅ›wiatowe, okreÅ›lajÄ…cy strukturÄ™ organizacyjnÄ… szkoÅ‚y podstawowej, oddziaÅ‚u przedszkolnego nie można uważać za integralnÄ… część szkoÅ‚y podstawowej. OddziaÅ‚ taki w dalszym ciÄ…gu bowiem, z prawnego punktu widzenia pozostaje podstawowÄ… jednostkÄ… organizacyjnÄ… przedszkola i stosuje siÄ™ do niego zasady organizacji pracy przewidziane dla przedszkoli, a nie dla szkół. To stwierdzenie w poważnym zakresie rzutuje na treść statutu szkoÅ‚y podstawowej, w której strukturze utworzono oddziaÅ‚ przedszkolny – idÄ…c dalej, wymaga on osobnego uregulowania w statucie szkoÅ‚y;
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne;
- biblioteki pedagogiczne.
Warto dodać, że wykaz szkół i placówek, które zostaÅ‚y ujÄ™te w omawianym § 13 rozporzÄ…dzenia nie jest przypadkowy. Jest on spójny z zapisem art. 26 ustawy Prawo oÅ›wiatowe.
- Szkoły dla dorosłych, branżowe szkoły II stopnia, szkoły policealne i policealne szkoły artystyczne, wykluczone zostały z realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego, gdyż kładziony jest w nich nacisk na funkcje edukacyjne.
- Do zbioru szkół i placówek zobowiązanych do realizacji programu należą z kolei szkoły i placówki publiczne prowadzone przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, a także niepubliczne. W takim przypadku program wychowawczo-profilaktyczny ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki (rozumiany oczywiście, jako organ szkolny, a nie organ prowadzący, który co do zasady znajduje się poza strukturą organizacyjną szkoły i nie powinien uczestniczyć w stanowieniu dokumentu wewnętrznego dotyczącego bezpośrednio działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej).
- Forma dokonania przez dyrektora szkoły lub placówki ustaleń, co do modyfikacji programu, a w razie potrzeby samej modyfikacji, nie został w rozporządzeniu określony. Należy jednak przyjąć per analogiam, że uzyskanie stanowiska zarówno rady pedagogicznej, jak i w szczególności rady rodziców jest konieczne. Wiąże się to z zasadniczym wzmocnieniem funkcji wypełnianej przez radę rodziców, a związanej z kompetencjami bezpośredniego uchwalania programu wychowawczo-profilaktycznego. Zapis art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe, oznacza praktyczne współdecydowanie (zarówno przez radę rodziców i radę pedagogiczną) w tym zakresie. Bez zgody obu rad na akceptowalne dla nich brzmienie ustanawianych programów, stosowany jest tryb przyjęcia prowizorium programowego, o którym mowa w art. 84 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe.
- Warto pamiętać, że projekt programu wychowawczo-profilaktycznego, jak i uchwalany ostatecznie program muszą uwzględniać wskazania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego typu szkoły (art. 4 pkt. 24 ustawy Prawo oświatowe).
Stan prawny na dzień 29 maja 2023 r.