Lekcja programowania: Algorytm Euklidesa w Scratch
Podstawa programowa z informatyki podkreśla znaczenie algorytmicznego myślenia. Algorytm Euklidesa poszukiwania największego wspólnego dzielnika dwóch liczb naturalnych (NWD), jako jedyny jest wymieniony z nazwy w podstawie programowej klas VII i VIII. Jego realizacja w obu wersjach iteracyjnych, metodą przez odejmowanie i metodą przez dzielenie, jest obowiązkowa. Z zapisów podstawy programowej wynika, że uczeń powinien stosować różne sposoby przedstawiania algorytmów w tym w postaci schematów blokowych dlatego przedstawię w innej publikacji przedstawiam sposób realizacji schematów blokowych tego algorytmu. Tym razem zaprezentuję implementację algorytmu Euklidesa w Scratch
Uczniowie klas VII-VIII powinni mieć już duże umiejętności w budowaniu algorytmów w Scratch . Jest to środowisko znane i przyjazne dlatego realizacja algorytmu za pomocą bloczków Scratch nie powinna przysporzyć problemów. Odpowiednie bloki znajdziemy w zakładkach o tym samym kolorze.
Na początek algorytm z metodą wskazywania NWD poprzez odejmowanie. Rozpoczynając trzeba pamiętać o zadeklarowaniu odpowiednich zmiennych liczba1 i liczba2 w zakładce zmienne.
Poniżej druga wersja algorytmu z metodą wskazywania NWD poprzez dzielenie. Trzeba pamiętać o zadeklarowaniu zmiennych liczba1, liczba2 i reszta.
Zapraszam na warsztaty z cyklu jak uczyć programowania organizowane w naszym ośrodku.
Marek Wróblewski
m.wroblewski@odn.slupsk.pl