Lekcja programowania: Algorytm Euklidesa w Scratch

Utworzono: 16-04-2021

Podstawa programowa z informatyki podkreśla znaczenie algorytmicznego myślenia. Algorytm Euklidesa poszukiwania największego wspólnego dzielnika dwóch liczb naturalnych (NWD), jako jedyny jest wymieniony z nazwy w podstawie programowej klas VII i VIII. Jego realizacja w obu wersjach iteracyjnych, metodą przez odejmowanie i metodą przez dzielenie, jest obowiązkowa. Z zapisów podstawy programowej wynika, że uczeń powinien stosować  różne sposoby przedstawiania algorytmów w tym w postaci schematów blokowych dlatego przedstawię w innej publikacji  przedstawiam sposób realizacji schematów blokowych tego algorytmu. Tym razem zaprezentuję implementację algorytmu Euklidesa w Scratch 

Uczniowie klas VII-VIII powinni mieć już duże umiejętności w budowaniu algorytmów w Scratch . Jest to środowisko znane i przyjazne dlatego realizacja algorytmu za pomocą bloczków Scratch nie powinna przysporzyć problemów. Odpowiednie bloki znajdziemy w zakładkach o tym samym kolorze.

Na początek algorytm z metodą wskazywania NWD poprzez odejmowanie. Rozpoczynając trzeba pamiętać o zadeklarowaniu odpowiednich zmiennych liczba1 i liczba2 w zakładce zmienne.

Algorytm Euklidesa w Scratch - wskazywanie NWD metodą przez odejmowanie

Poniżej druga wersja algorytmu z metodą wskazywania NWD poprzez dzielenie. Trzeba pamiętać o zadeklarowaniu zmiennych liczba1, liczba2 i reszta.

Algorytm Euklidesa w Scratch. Wskazywanie NWD metodą przez dzielenie.

Zapraszam na warsztaty z cyklu jak uczyć programowania organizowane w naszym ośrodku.

Marek Wróblewski
m.wroblewski@odn.slupsk.pl