Wspomaganie - kompleksowe wsparcie szkół i placówek oświatowych
"Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić" Plutarch
Idea organizacji uczącej się według Petera Senge
Organizacje i przedsiębiorstwa, które są zdolne do samopoznania, zrozumienia swoich problemów i doskonalenia się, które po prostu umieją się uczyć zarówno na własnych błędach, jak i na sukcesach.
Wspomaganie pracy szkół i placówek oświatowych jest odpowiedzią na potrzeby rozwojowe całej społeczności Twojej szkoły / przedszkola / placówki: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, innych pracowników oraz rodziców.
- Diagnoza potrzeb rozwojowych – dzięki niej proces wspomagania będzie odpowiadał konkretnym potrzebom szkoły / przedszkola / placówki oświatowej.
- Planowanie działań – wybór obszaru i form wspomagania, określenie rezultatów rozwoju.
- Realizacja procesu wspomagania – organizowanie różnych form doskonalenia oraz wdrażanie nowych rozwiązań w celu podniesienia jakości pracy szkoły / przedszkola / placówki oświatowej w obszarach: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych oraz organizacyjnych.
- Ewaluacja – bieżący monitoring działań, ocena efektów poprzez włączenie obszaru wspomagania do ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły / przedszkola / placówki oświatowej, sformułowanie rekomendacji do dalszej pracy.
- pomaga w diagnozie pracy szkoły / przedszkola / placówki oświatowej i określeniu obszaru rozwoju,
- pomaga ustalić zakres i harmonogram działań wspomagających pracę placówki,
- wspiera nauczycieli we wdrażaniu nowych rozwiązań,
- wspiera proces monitorowania i podsumowania wspomagania.
Konsultant nie pełni nadzoru pedagogicznego, nie kontroluje - tylko wspiera i organizuje działania.
- Wprowadzenie korzystnych zmian jakościowych w wybranym obszarze.
- Dostosowanie form szkoleniowych do potrzeb szkoły / przedszkola / placówki oświatowej.
- Merytoryczna i organizacyjna opieka konsultanta – specjalisty ds. wspomagania.
- Wzrost motywacji nauczycieli do pracy, większa integracja grona pedagogicznego poprzez współdecydowanie i współdziałanie.
- Zwiększenie satysfakcji całej społeczności szkolnej z edukacji.
- Szkoła / przedszkole / placówka oświatowa otrzyma certyfikat udziału we wspomaganiu
oraz - Nauczyciele uczestniczący w formach szkoleniowych realizowanych w ramach wspomagania pracy szkoły / placówki oświatowej na koniec roku szkolnego otrzymają ZAŚWIADCZENIE o udziale w doskonaleniu.
- Przesłanie przez szkołę / placówkę oświatową KARTY ZGŁOSZENIA wspomagania rozwoju szkoły / placówki oświatowej (do pobrania plik WORD) do Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku.
- KARTĘ ZGŁOSZENIA prosimy przesyłać e-mailem: kursy@odn.slupsk.pl ( skan z podpisem dyrektora) lub faksem: 59 84 23 567.
- Po otrzymaniu KARTY ZGŁOSZENIA konsultant – specjalista ds. wspomagania ODN Słupsk skontaktuje się z Dyrektorem Szkoły lub osobą do kontaktu wskazaną na KARCIE ZGŁOSZENIA.
- Wskazanie osoby do kontaktu tzw. szkolnego / przedszkolnego koordynatora ds. wspomagania
- Współpraca w zakresie prowadzenie dokumentacji wspomagania określonej przez ODN w Słupsku.
- Uzgodnienie i przestrzeganie zasad finansowania wspomagania / form szkoleniowych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2017 poz. 1658 z późn. zm.)
§ 22.1. Dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;