Publikacje PODN
Z Wprowadzenia
Niniejszy przewodnik jest częścią projektu CogniQuest, europejskiej inicjatywy mającej na celu wzmocnienie umiejętności metapoznawczych uczniów w wieku od 8 do 12 lat.
Głównym celem projektu jest wspieranie uczniów w rozwijaniu ich umiejętności metapoznawczych poprzez indywidualny proces uczenia się oraz rozwijanie ich umiejętności uczenia się i kompetencji uczenia się przez całe życie.
Projekt CogniQuest oferuje innowacyjne i integracyjne narzędzia, dostosowane do potrzeb nauczycieli i uczniów, w celu rozwijania umiejętności metapoznawczych w szkole. Metapoznanie, czyli refleksja nad własnym procesem uczenia się, sprzyja rozwijaniu krytycznego myślenia, autonomii i pewności siebie. Zasoby opracowane w ramach tego projektu pozwalają nam analizować strategie uczenia się i spierać każdego ucznia na jego ścieżce edukacyjnej. Celem jest wzmocnienie umiejętności niezbędnych do uczenia się przez całe życie.
Ze Wstępu
Mini poradnik jest jednym z 4 poradników przygotowanych dla Pomorskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku, na potrzeby biblioteczki metodycznodydaktycznej oraz regionalnej bazy dobrych praktyk i bazy ekspertów. Mini poradniki zostały opracowane z podziałem na poszczególne etapy kształcenia – projekt „Regionalne wsparcie edukacji włączającej” w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027. Poradnik stanowi połączenie wiedzy, badań oraz praktycznych rozwiązań, które mogą stanowić pomoc dla nauczyciela w stosowaniu własnych rozwiązań w pracy z grupą zróżnicowaną. W przystępnej formie przekazane zostaną te treści, które są najbardziej nurtujące w pracy większości nauczycieli. Opracowanie nie wyczerpuje tematu, może być jednak „wiedzą w pigułce”.
Ze Wstępu
Mini poradnik jest trzecim z 4 mini poradników przygotowanych dla Pomorskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku, na potrzeby biblioteczki metodyczno-dydaktycznej oraz regionalnej bazy dobrych praktyk i bazy ekspertów. Mini poradniki zostały opracowane z podziałem na poszczególne etapy kształcenia w ramach projektu „Regionalne wsparcie edukacji włączającej” w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021- 2027. Poradnik jest próbą odpowiedzi na potrzeby nauczycieli szkoły podstawowej ogólnodostępnej na drugim etapie edukacji, w zakresie pracy z grupą zróżnicowaną. Ma na celu usystematyzowanie wiedzy dotyczącej wszelkich działań, które wiążą się z wdrażaniem edukacji włączającej w Polsce.
Ze Wstępu
Mini poradnik jest drugim z 4 mini poradników przygotowanych dla Pomorskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku, na potrzeby biblioteczki metodyczno-dydaktycznej oraz regionalnej bazy dobrych praktyk i bazy ekspertów. Mini poradniki zostały opracowane z podziałem na poszczególne etapy kształcenia wg projektu „Regionalne wsparcie edukacji włączającej” w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027. Niniejszy poradnik jest próbą odpowiedzi na potrzeby nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie pracy ze zróżnicowanym zespołem klasowym w szkole podstawowej. Ten mini poradnik w jasny sposób podejmuje najważniejsze zagadnienia w tym obszarze i w przystępnej formie przekazuje ideę edukacji włączającej.
Ze Wstępu
Mini poradnik jest jednym z 4 mini poradników przygotowanych dla Pomorskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku na potrzeby biblioteczki metodyczno-dydaktycznej oraz regionalnej bazy dobrych praktyk i bazy ekspertów. Mini poradniki zostały opracowane z podziałem na poszczególne etapy kształcenia w projekcie „Regionalne wsparcie edukacji włączającej” w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027.
Poradnik jest próbą odpowiedzi na potrzeby nauczycieli przedszkola w zakresie pracy z grupą zróżnicowaną. W jasny sposób podejmuje najważniejsze zagadnienia w tym obszarze. W przystępnej formie przekazana jest w nim idea edukacji włączającej. W słowniku odnajdziecie Państwo pojęcia, z którymi może spotykać się każdy nauczyciel/specjalista, a które dotyczą zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Treści ujęte w tym opracowaniu obejmują 4 etapy edukacyjne.
Materiały dydaktyczne utworzone podczas trwania projektu „Pomorskie Żagle Wiedzy – wsparcie regionalne” i zebrane w formie publikacji zwartej, przygotowanej na konferencję pn. Wykorzystanie dobrych praktyk w celu zachowania trwałości projektu „Pomorskie Żagle Wiedzy – wsparcie regionalne”. Broszura zawiera wiele gier, kart pracy i innych przydatnych materiałów, które można wydrukować i wykorzystać podczas lekcji na różnych przedmiotach, a także w czasie zajęć pozalekcyjnych.
Szkoła to dobre miejsce, aby odkrywać i rozwijać kreatywność młodego człowieka. Zastosowanie odpowiednich metod i form pracy na lekcji oraz podczas zajęć pozalekcyjnych na pewno przyczynia się do rozwoju dzieci i młodzieży – a co za tym idzie – do ułatwienia dalszego poznawania świata, zdobywania nowej wiedzy i umiejętności, czy kształtowania postaw. Ważne jest przy tym dbanie o relacje podczas pracy z uczniem. Dobre relacje na linii nauczyciel – uczeń ułatwiają dojście do sukcesu edukacyjnego. Brak obaw ucznia przed porażką czy krytyką, nieodpowiednim komentarzem ze strony nauczyciela, często może przyczynić się do pojawiania się nietypowych rozwiązań problemów poruszanych na zajęciach, odkrywania nieznanych możliwości, wspólnego uczenia się, powstawania nietuzinkowych pomysłów.
Zapraszamy do lektury publikacji przygotowanej w ramach projektu „Pomorskie Żagle Wiedzy – wsparcie regionalne”, realizowanego przez Samorząd Województwa Pomorskiego w ramach przedsięwzięcia strategicznego „Kompleksowe wsparcie szkół i placówek” w obszarze edukacji morskiej i żeglarskiej. Jest to zbiór materiałów autorstwa nauczycieli realizujących projekt, pogrupowanych w rozdziały: PO MORSKIE ŻAGLE WIEDZY, PROJEKTY EDUKACYJNE, POMORSKIE ŻAGLE WIEDZY W SZKOŁACH, SCENARIUSZE ZAJĘĆ, KARTY PRACY.
ZE WSTĘPU
We wszystkich książkach poświęconym żeglarstwu jest wiele wiadomości, które można wykorzystać w praktyce: budowa jachtu, kierunki wiatrów, nazewnictwo i inne ogólne zasady. Nie spotkałem jednak szczegółowych instrukcji postępowania przy prostych elementach technicznych manewrowania w żegludze na łodziach wywrotnych. Ten materiał to właśnie przekazany w przystępnej formie instruktaż postępowania przy podstawowych manewrach, przygotowany po to, by nauczyć, jak je wykonać bezpiecznie – nawet przy silniejszych warunkach.
Autorem publikacji jest kmdr ppor. rez. dr Dariusz Kloskowski, absolwent Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Nawigator morski i dr nauk ekonomicznych. Ekspert Pomorskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku w zakresie szkoleń nawigacyjnych pn. Interdyscyplinarne zabawy nawigacyjne na mapach morskich. Twórca idei pomorskiego Konkursu o Tytuł Mistrza Nawigacji, skierowanego do uczniów starszych klas pomorskich szkół podstawowych.
ZE WSTĘPU
Prezentowane w tej publikacji materiały ułatwią nauczycielom, zarówno klas młodszych, jak i starszych, poprowadzenie aktywnych zajęć z zakresu bezpieczeństwa na wodzie i nad wodą. Tylko systematyczna i rzetelna edukacja może wpłynąć na świadomość zagrożeń, jakie niesie ze sobą obcowanie z wodą. Warto zachęcać dzieci i młodzież do aktywnego wypoczynku i wskazywać możliwości rozwijania pasji związanych z wodą oraz uczyć rozważnego obcowania z żywiołem, jakim niewątpliwie ona jest.
ZE WSTĘPU...
Bałtyk bez barier – zwiększenie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży poprzez wykorzystanie metod aktywizujących” korzysta z dofinansowania o wartości 215 807 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu „Bałtyk bez barier …” było opracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod nauczania oraz Programu edukacyjnego z zakresu ochrony Morza Bałtyckiego dla różnych grup wiekowych odbiorców oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i słabowidzących. Opracowany program został zweryfikowany przez nauczycieli/edukatorów oraz uczniów w czasie zorganizowanych warsztatów i szkoleń podczas realizacji projektu.
ZE WSTĘPU
Dziesięć lat działalności słupskiego oddziału Ligi Morskiej i Rzecznej to niewiele w porównaniu ze stuletnią historią Ligi Morskiej. Przez te 10 lat wiernie trzymaliśmy się morza, podejmowaliśmy inicjatywy nawiązujące do historii Polski Morskiej, wpisujące się w rozwój edukacji morskiej dzieci i młodzieży. Im więcej młodzieży w LMiR, tym bliżej Polsce do morza. Właśnie do młodych Pomorzan skierowaliśmy swoje działania. Konkursy literackie, plastyczne, fotograficzne, festiwale piosenki, szkolenia, pikniki, warsztaty żeglarskie i konferencje marynistyczne przyciągają młodych ludzi, którzy razem z nami trzymają się morza i budują przyszłość słupskiego oddziału Ligi na kolejne dziesięciolecia.
Ze Wstępu
Niniejszą publikację przygotowaliśmy z myślą o tych, którzy poszukują źródła inspiracji, którzy pragną zacząć swoją przygodę z wolontariatem. Znajdziecie tu Państwo wszelkie informacje, dotyczące omawianego zagadnienia, przykłady dobrych praktyk oraz wiadomości, dotyczące formalnych i prawnych uwarunkowań wolontariatu. Może dotychczasowe wątpliwości, związane z podjęciem decyzji o zaangażowaniu się w tę formę aktywności, zostaną rozwiane, a Państwa działalność wolontarystyczna okaże się doskonałą formą spędzania czasu wolnego, samorealizacji i wkładu w rozwój dobra wspólnego.