Konkurs „Mój Las” XXXV edycja 2021/2022

Utworzono: 03-02-2022

Konkurs "Mój Las" organizowany jest przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa oraz Ligę Ochrony Przyrody od 1986 r..  Celem konkursu jest poszerzanie wiedzy przyrodniczej i ekologicznej dzieci i młodzieży szkolnej, promowanie walorów przyrodniczo - turystycznych polskich lasów oraz zachęcanie do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska. Tematyka prac konkursowych dotyczy szeroko rozumianej ochrony przyrody i środowiska, pracy leśników, gospodarki leśnej oraz wykorzystania surowca drzewnego.

Konkurs "Mój Las" prowadzony jest dwuetapowo:

I etap na szczeblu regionalnym
II etap na szczeblu centralnym

I etap – na szczeblu wojewódzkim organizują Zarządy Okręgowe LOP, które przy udziale pozostałych współorganizatorów powołują Sąd Konkursowy i dokonują oceny wszystkich nadesłanych prac. Najlepsze z nich kwalifikowane są do etapu centralnego.

W konkursie biorą udział dzieci i młodzież ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, podzieleni na cztery kategorie wiekowe.

Tematy konkursu obowiązujące w XXXV edycji 2021/2022 dla każdej kategorii wiekowej:

  1. kategoria I - Na leśnej polanie (dzieci szkół podstawowych klas I - III);
  2. kategoria II - Kropla, strumień, jezioro – leśny mokry świat  (dzieci szkół podstawowych klas IV-VI);
  3. kategoria III - Jakie korzyści czerpiemy z lasu (młodzież klas VII i VIII );
  4. kategoria IV- Znaczenie różnorodności biologicznej w lasach – mój wpływ na jej zachowanie  (młodzież liceów ogólnokształcących oraz szkół zawodowych).

 

Sądy konkursowe na szczeblu regionalnym powołane przez ZO LOP dokonują oceny nadesłanych prac i wyboru dwóch najlepszych w każdej kategorii wiekowej, które są kwalifikowane do II etapu konkursu. Na etapie centralnym Główny Sąd Konkursowy wyłoni laureatów I, II i III stopnia i ogłosi wyniki konkursu w terminie do 15 kwietnia 2022 roku.

W dniu 18 stycznia 2022 r. odbyło się posiedzenie Sądu Konkursowego  w regionie słupskim, który rozpatrzył 28 prace z 4 szkół, w tym:

  • grupa I – 5   prac z 2  szkoły
  • grupa II – 9 prac z 3 szkół
  • grupa III – 8 prac z 3 szkół
  • grupa IV – 6  prac z 2 szkół

i wyłonił najlepsze prace XXXV edycji konkursu „Mój Las”.

Sąd Konkursowy w składzie: przewodnicząca – Irena Czyż, członek – Ewa Maleszka , członek – Władysław Bądkowski, zapoznał się ze wszystkimi pracami i dokonał ich  analizy, której podstawą, zgodnie z regulaminem konkursu, były : wartość merytoryczna pracy, forma opracowania, samodzielność w opracowaniu pracy oraz oryginalność ujęcia tematu, ogólna estetyka pracy, pomysłowość szaty graficznej. Sąd Konkursowy postanowił nagrodzić  niżej wymienione prace:

grupa I

  • I miejsce Liliana Zawadzka – Zespół Szkół w Damnicy, opiekun Małgorzata Modzelewska
  • II miejsce Oliwia Niewczas Zespół Szkół w Damnicy, opiekun Jolanta Kozyrska

grupa II

  • I miejsce: Lena Szyca - Szkoła Podstawowa w Zagórzycy, opiekun Agnieszka Michalczyk

grupa III

  •  I miejsce: Karol Iwański - Szkoła Podstawowa nr 3 w Słupsku, opiekun Irena Korczyńska
  • II miejsce: Oliwia Kaniowska - Zespół Szkół w Damnicy, opiekun Agnieszka Michalczyk          
  • Wyróżnienie : Hanna Krysiak   - Zespół Szkół w Damnicy, opiekun Agnieszka Michalczyk                  

grupa IV

  • I miejsce: Oliwer Twardowski -  Zespół Szkół  Elektryk  w Słupsku im. Noblistów Polskich, opiekun Małgorzata Józefowicz
  • II miejsce: Agata Moroz - Zespół Szkół  Elektryk  w Słupsku im. Noblistów Polskich, opiekun Małgorzata Józefowicz    

Prace konkursowe zakwalifikowane do szczebla centralnego, zarówno nagrodzone jak i pozostałe nie będą zwracane autorom; zostaną przekazane do Ośrodka Kultury Leśnej  w Gołuchowie. Wszystkim laureatom i wyróżnionym serdecznie gratulujemy. Dziękujemy również pozostałym uczestnikom konkursu za nadesłane prace. Zapraszamy do udziału w dalszych edycjach konkursu.

Serdecznie dziękuję za wszystkie nadesłane prace. Ze smutkiem muszę stwierdzić, że obserwujemy coraz mniejsze zainteresowanie konkursem. Liczba przysyłanych  prac systematycznie maleje. Zapewne przyczynia się do tego pandemia COVID-19, a przez to utrudniony bezpośredni kontakt nauczyciela i ucznia. Szczególne   uznanie należy się  tym szkołom, które co roku nadsyłają  prace uczniowskie, są to: Szkoła Podstawowa nr 3 w Słupsku, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Słupsku, Zespół Szkół w Damnicy.

 

W dobie szybkiego rozwoju technologicznego, ogromnego postępu cywilizacyjnego doszliśmy do punktu, w którym nasze destrukcyjne działania odciskają piętno na naturze. Widzimy jak ogromne zakłady przemysłowe zatruwają powietrze, wodę, glebę tylko po to, aby zaspokoić wciąż rosnące i niepohamowane potrzeby społeczeństwa. Ziemia nie nadąża z regeneracją, a ludzka działalność coraz bardziej ją wyjaławia. Oczywiście,  mimo że mówimy tutaj o ogromnej eksploatacji ziemi przez potężne koncerny przemysłowe, to jednak bezpośrednio odnosi się to także i do nas samych. Bo jakże często swoim postępowaniem działamy destrukcyjnie na naturę. Nasze działania ekologiczne realizowane przez nas na co dzień, pomogłyby naturze złapać choćby oddech w tej jakże jednostronnej walce. A wcale nie potrzeba tak dużo, bo wystarczy tylko przestrzegać kilku podstawowych i prostych zasad,   aby nasze działania zmieniły swój charakter z przeciw na proekologiczne. Dlatego też poniżej przypominam  proste zasady, według których postępując możemy na co dzień żyć ekologicznie:

  • zabierać ze sobą na zakupy torby wielokrotnego użytku;
  • kupować produkty pochodzące z recyklingu, jak np. zeszyty czy papier toaletowy;
  • sprawdzić, jakich używamy środków czystości. Jeżeli zawierają one toksyczne składniki, to koniecznie wymieńmy je na takie produkty, które będą łagodniejsze dla środowiska;
  • co jakiś czas przeglądać swoje ubrania. Rzeczy, których nie zakładaliśmy od kilku miesięcy, warto przekazać znajomym lub osobom potrzebującym;
  • naprawiać sprzęt elektroniczny lub AGD zamiast go wyrzucać;
  • wymienić zwykłe żarówki na energooszczędne źródła światła;
  • gasić światło w pomieszczeniach, w których akurat nie przebywamy;
  • jeżeli mamy taką możliwość, to wybierać programy “eko” w pralce lub zmywarce, które zużywają mniej wody i energii;
  • jak najszybciej usuwać takie usterki, jak przeciekający kran lub cieknąca spłuczka toaletowa.

            Każdego dnia, wykonując  drobne czynności, chociażby takie, jak segregacja odpadów, wypełniamy ideę ekologicznego życia i chronimy nasze środowisko. W XXI wieku również szkoła, jako instytucja edukacyjna powinna być zaangażowana w kształtowanie świadomości ekologicznej. Dzieci od najmłodszych lat wykazują duże zainteresowanie najbliższym środowiskiem, jego różnorodnością. Ciekawość świata jaką obserwujemy już u najmłodszych można wykorzystać i rozwijać w celu kształtowania świadomości i odpowiedzialności za swoje czyny w stosunku do otoczenia. Każdy przejaw pozytywnej aktywności dzieci i młodzieży - również udział w konkursach ekologicznych – należy zauważyć i docenić.  

 Każdy z nas korzysta z dobrodziejstwa Ziemi tylko przez chwilę, ale to od nas zależy, w jakiej kondycji zostawimy świat kolejnym pokoleniom. I choć wydaje się, że działania pojedynczych osób to kropla w morzu potrzeb, nie ma wątpliwości, że warto przekazywać dobre wzorce, szczególnie najmłodszym. Świadomość, odpowiedzialność i szacunek to coś, czego dzieci mogą nauczyć się od dorosłych jedynie wtedy, gdy na co dzień spotykają się z ich przykładem. 

Irena Czyż

Konsultant ds. promocji zdrowia i aktywności sportowej oraz przedmiotów przyrodniczych

w ODN w Słupsku