Przewodnik. Jak tworzyć opowieści w oparciu o zasady metapoznawcze?
W ramach projektu CogniQuest został opracowany "Przewodnik. Jak tworzyć opowieści w oparciu o zasady metapoznawcze?
Ten praktyczny poradnik to skarbnica wiedzy i inspiracji. Znajdą w nim Państwo konkretne wskazówki dotyczące projektowania wciągających fabuł, tworzenia niezapomnianych postaci oraz angażowania uczniów w aktywną rolę w procesie czytania.Przewodnik pomoże nauczycielom rozwijać kluczowe kompetencje metapoznawcze u swoich uczniów, takie jak świadome planowanie, monitorowanie i ocenianie procesu uczenia się, wykorzystując moc angażujących opowieści. Dzięki niemu, nauczyciele będą mogli tworzyć materiały edukacyjne, które nie tylko bawią, ale także efektywnie wspierają rozwój samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów u uczniów.
Poradnik jest dostępny online na stronie projektu CogniQuest oraz na stronie Pomorskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku (poniżej). Zapraszamy do korzystania.
---
Z Wprowadzenia
Aktualne trendy w pedagogice i naszym społeczeństwie wspierają samoregulujące się uczenie, wymagając od uczniów i studentów świadomości procesu uczenia się. Innymi słowy, celem jest przygotowanie ich do stawania się bardziej niezależnymi i autonomicznymi – te dwie kompetencje są obecnie wysoce wymagane, aby sprostać wyzwaniom ciągle zmieniającego się rynku pracy. Badania pokazują, że techniki metapoznawcze (myślenie o tym, jak myślimy, uczenie się, jak się uczyć) usprawniają przyswajanie wiedzy i znacząco poprawia efektywność nauki. Pojawia się jednak pytanie: jak uczniowie mają włączyć te techniki do swojej nauki, jeśli nie mieli okazji ich poznać i nauczyć się, jak z nich korzystać.
![]() | KLIKNIJ i pobierz PLIK (pdf) |