KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNŚCI UCZENIA SIĘ

Utworzono: 10-02-2020

KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNŚCI UCZENIA SIĘ

Celem kształcenia nie jest tylko zdobywanie wiedzy, ale nauka pracy w zespole, „uczenia się” i zasady Destination Imagination: współpraca, myślenie krytyczne i twórcze rozwiązywanie problemów.

"Myślimy o umyśle jak o magazynie, który należy zapełnić,a powinniśmy o nim myśleć jak o instrumencie, którego należy używać ”

John W. Gardner

Główne zadanie, jakie stawiano przed nauczycielami w XX w. polegało na tym, by wyposażyli uczniów w taki bagaż wiedzy i umiejętności, który pozwoliłby im rozwiązać napotkane problemy.

We współczesnej szkole konieczna jest: edukacja ustawiczna (uczyć się przez całe życie!) Natłok informacji sprawia, że nauczyciel nie jest w stanie wywiązać się z takiego zobowiązania.

Dzisiejsi uczniowie kilka razy w swoim życiu zmienią zawód, dlatego będą potrzebowali różnorodnych umiejętności. Celem kształcenia nie jest jedynie zapamiętywanie informacji i zdobywanie wiedzy, ale nauka pracy w zespole, nauka „uczenia się” .

Jak działają nasze mózgi ?

W psychologii mamy umowny podział na dwa systemy działające w ludzkim mózgu. Zostały one opracowane przez Daniela Kahnemana, który w 2002 r. otrzymał Nagrodę Nobla.

System 1 – „Widzę, że”, porównywany jest do słonia. Działa szybko i automatycznie, minimalizując wysiłek oraz świadomą kontrolę. Ten system nie generuje potrzeb poznawczych w dziedzinach nie związanych bezpośrednio z codzienną praktyką. Służy zaspokajaniu potrzeb związanych z przetrwaniem, komfortem, bezpieczeństwem.

System 2 – „Wyjaśniam dlaczego”, porównywany do jeźdźca. Niechętnie zabiera się do pracy. Działa powoli, cechują go skupiona uwaga, kontrola i samodzielność. Rozumuje krytycznie w trybie przyczynowo – skutkowym. Używając  go, wzmacniamy nasze potrzeby poznawcze i kształtujemy wszystkie niezbędne umiejętności służące zdobywaniu wiedzy. System ten podsyca potrzebę sprawdzania, szukania i poprawiania błędów.

Umiejętność skupienia uwagi na zadaniu, poszukiwanie rozwiązań i krytyczna analiza przemyślanych i nieprzemyślanych odpowiedzi – to kluczowe umiejętności podczas uczenia się każdego przedmiotu.

Aby uczniowie mogli uczyć się samodzielnie, należy ograniczać im w czasie aktywnego uczenia się możliwości wybierania działań niezwiązanych z przyswajaniem wiedzy, należy wręcz sprowadzić wybór wyłącznie do tych kilku możliwości zgodnych z celami kształcenia.

WAŻNE – nie możemy całkowicie wyeliminować czynników przeszkadzających w uczeniu się, chodzi jedynie/aż o wyeliminowanie ich podczas uczenia się

 

WAŻNE – TRZEBA NAUCZYĆ MŁODZIEŻ URUCHOMIANIA SZYBKO MĘCZĄCEGO SIĘ SYSTEMU 2 WBREW JEGO SKŁONNOŚCIOM DO LENISTWA

ROLA WSPÓŁCZESNEGO NAUCZYCIELA W KREOWANIU SYTUACJI EDUKACYJNYCH

  1. 1. Uczyć, jak się uczyć -im szybciej zmieniać się będzie otoczenie, tym wyższą wartość będzie miało ustawiczne uczenie się.
  2. 2. Uczyć, jak radzić sobie z nadmiarem informacji - jak je gromadzić, porządkować
  3. i oceniać, jak odrzucać zbędne dane, jak oddzielać fakty od opinii.
  4. 3. Uczyć twórczego rozwiązywania problemów.
  5. 4. Uczyć metodami aktywnymi -uczeń z biernego odbiorcy wiedzy staje się czynnym jej poszukiwaczem, to wyzwala zaradności i samodzielności.
  6. 5. Uczyć aktywnego i samodzielnego myślenia.
  7. 6. Uczyć poszukiwania definicji - czyli: dać młodzieży prawo do błędu.
  8. 7. Stwarzać sytuacje sprzyjające przeżywaniu i doświadczaniu życia.

 

                             JAK UCZĄ SIĘ NASI UCZNIOWIE?     

Uczyłem się wczoraj do klasówki, a i tak kiepsko mi poszło, jak to możliwe?

  1.  Jakie przeszkody uniemożliwiły uczniom przygotowanie się do sprawdzianu?
  2. Jak im pomóc usunąć je z drogi?
  3. Warto byłoby uzyskać odpowiedzi na poniższe pytania:

1.Ile czasu dziennie poświęcasz na uczenie się?

2. Czy jednocześnie z odrabianiem pracy domowej lub przygotowaniem się do sprawdzianu robisz inne rzeczy?

3.Czy często uczysz się tuż przed klasówką?

4. Którą porę doby wybierasz na uczenie się?

5.Czy jesz coś, kiedy się uczysz?

6.Jak często przerywasz naukę, żeby sprawdzić wiadomości na Facebooku lub telefonie?

7.Ile czasu poświęcasz na sen?

PROFIL UCZNIA ZBUDOWANY NA PODSTAWIE ANKIETY

„Uczę się dzień przed lekcją…”

         Doradzajmy uczniom oddzielenie przestrzeni sprzyjającej nauce od przestrzeni relaksu i zabawy, w której przebywanie powinno być nagrodą za trud poniesiony podczas uczenia się.

Jeżeli przestrzenie mieszają się, wysiłek leniwego Systemu 2 często będzie niweczony kaprysami oszczędzającego energię Systemu 1.

         Odradzajmy uczniom korzystania podczas nauki z ich ulubionych barier: przekąsek, kontaktów towarzyskich, muzyki, itp.. Podczas testów organizatorzy nie zapewniają im domowego komfortu, lecz bardzo skromny układ: stolik – kartka – długopis – cisza.

         Zachęcajmy uczniów do aranżacji swojej przestrzeni domowej do nauki jako miniczytelni, kącika, w którym jest tylko to, co konieczne i nie ma niczego, co powoduje dekoncentrację.

C.D.N…….