Teachers' Zone 4

TEACHERS’ ZONE

Dzisiaj w języku polskim, jako że pozwolę sobie przypomnieć w skrócie najważniejsze wymagania egzaminacyjne , które  skutkują zmianami w egzaminie maturalnym w roku 2021.

Zatem: co ulega zmianie?

Wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu maturalnego z języka angielskiego w roku 2021 odpowiadają:

  1. W przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego  na poziomie podstawowym –poziomowi A2+ ( B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi)
  2. W przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego  na poziomie rozszerzonym –poziomowi B1+ ( B2 w zakresie rozumienia wypowiedzi)
  3. W przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego  na poziomie dwujęzycznym –poziomowi B2+ ( C1 w zakresie rozumienia wypowiedzi)

w skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

W zakresie wymagań szczegółowych następujące tematy zostały wykreślone z podstawy programowej  lub przesunięte na inny poziom:

POZIOM PODSTAWOWY IV.1.P.

POZIOM ROZSZERZONY IV.I.R.

Problemy etyczne ( Człowiek)

Rynek pracy (Praca)

Środki płatnicze, ubezpieczenia, banki ( Zakupy i usługi)                                            

Wypadki (Podróżowanie i turystyka)

Awarie ( Nauka i technika)                  

Przestrzeń kosmiczna (Świat przyrody)

Polityka społeczna, gospodarka ( Państwo i społeczeństwo)             

System oświaty ( Szkoła)

Urzędy i struktury państwa, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe (Państwo i społeczeństwo)

Problemy etyczne ( Człowiek)

Rynek pracy (Praca)

Środki płatnicze, ubezpieczenia, banki ( Zakupy i usługi)

Wypadki (Podróżowanie i turystyka)

Awarie ( Nauka i technika)

Przestrzeń kosmiczna (Świat przyrody)

Polityka społeczna, gospodarka ( Państwo i społeczeństwo)

System oświaty ( Szkoła)

Urzędy i struktury państwa, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe (Państwo i społeczeństwo)

 

  W zakresie  środków gramatycznych na poziomie podstawowym z podstawy programowej wykreślono:

- czas Present Perfect Continuous i Future Continuous;

- zaimki nieokreślone either …or, neither… nor;

- zdania podrzędnie złożone przyczyny - As it was quite late, we went straight home.;

- zdania wyrażające przypuszczenie z  it’s time oraz would rather;

-konstrukcja have/get something done.

 

W zakresie środków gramatycznych na poziomie rozszerzonym  z podstawy programowej wykreślono:

- czasownik shall -The management shall not be responsible for damage to personal property.;

-czasownik would -When at my grandmother’s, I would always have toast with peanut butter for breakfast.;

- czas Present Continuous z always - Why are you always packing at the last moment?;

- czas Future Perfect Continuous;

-tryb łączący, np. I suggest that you bring your own towel.;

- spójniki supposing, providing/provided that, whereas;

- zdania z podmiotem itIt was only last week that he was awarded that prize.;

-zdania z podmiotem there - There are bound to be problems;

-zdania podrzędnie złożone dopełnieniowe -All I did was (to) send him an apology.;

- zdania podrzędnie złożone porównawcze-  She speaks several languages, as do her parents.;

- zdania warunkowe mieszane;

- zdania wyrażające życzenie, preferencje lub przypuszczenie z suppose/supposing- Suppose you had a choice, what option would you go for?;

-konstrukcje bezokolicznikowe – be about to do something;

-inwersja stylistyczna i inne formy emfatyczne.

W zakresie  środków gramatycznych na poziomie dwujęzycznym wykreślono:

- zdania w mowie zależnej niewymagające zmiany czasów,

- zdania podrzędnie złożone okolicznikowe, np. He looks as if he’s tired.

-inwersja stylistyczna i inne formy emfatyczne- w zdaniach warunkowych oraz zastosowanie do i did.

 

Należy jednak mieć na uwadze, że w tekstach na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych mogą wystąpić środki gramatyczne spoza powyższej listy, natomiast znajomość takich środków nie będzie warunkowała poprawnego rozwiązania zadań egzaminacyjnych.

 

Kolejna zmiana dotyczy rozumienia i tworzenie wypowiedzi pisemnej.

Na poziomie podstawowym zakres form wypowiedzi ograniczono do wiadomości, emaila i listu prywatnego.

Na poziomie rozszerzonym zakres form wypowiedzi ograniczono do listu formalnego, rozprawki i artykułu.

Na poziomie dwujęzycznym zakres form wypowiedzi ograniczono do listu formalnego, rozprawki, opisu oraz rozszerzono o artykuł.

W roku 2021 uczniowie nie będą musieli wyjaśniać sposobu obsługi prostych urządzeń.

 

Aby dowiedzieć się o  przyczynach zmian, ich wpływie na proces uczenia oraz wskazówkach, jak pracować z naszymi uczniami zapraszam na szkolenie Aneks do informatora maturalnego z języka angielskiego w 2021 czyli zmiany na maturze z języka angielskiego w 2021, które odbędzie się  9 lutego o 16.00.  Rejestracja przez stronę www.odn.slupsk.  Zapraszam!