Teachers' Zone 8
Teachers' Zone 8
Opublikowany niedawno Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2022/23 przez Centralną Komisję Egzaminacyjną potwierdza wcześniejsze przypuszczenia dotyczące kształtu arkusza egzaminacyjnego, z którym będą musieli zmierzyć się nasi uczniowie za dwa lata. Zatem jak to będzie wyglądać?
W części ustnej nie określa się poziomu, jest on oceniany przez członków zespołu przedmiotowego wg znanych kryteriów, tj.: sprawności komunikacyjnej (0-6p za każde zadanie osobno) , zakresu środków leksykalno-gramatycznych (0-4p), poprawności środków leksykalno-gramatycznych (0-4p), wymowy (0-2p), płynności wypowiedzi (0-2p). Ogólna charakterystyka jest przedstawiona w poniższej tabeli:
| CZĘŚĆ USTNA- BEZ OKREŚLANIA POZIOMU EGZAMINU | CZĘŚĆ USTNA-POZIOM DWUJĘZYCZNY |
CZAS TRWANIA | ok. 15 minut | ok. 15 minut |
CHARAKTER EGZAMINU | przedmiot obowiązkowy lub dodatkowy | Przedmiot obowiązkowy – dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych Przedmiot dodatkowy - dla pozostałych absolwentów |
CZĘŚCI ZESTAWU EGZAMINACYJNEGO | Rozmowa wstępna (ok. 2 minut) Rozmowa z odgrywaniem roli (maks.4 minuty) Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania (maks. 3 minuty) Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania ( maks.5 minut wliczając czas na zapoznanie się z treścią zadania) | Rozmowa wstępna (ok.2 minut) Odpowiedzi na trzy pytania odnoszące się do materiału stymulującego Prezentacja na podany temat oraz odpowiedzi na trzy pytania
|
Z kolei część pisemna, oceniana przez egzaminatorów komisji egzaminacyjnej , może być scharakteryzowana następująco:
| CZĘŚĆ PISEMNA- POZIOM PODSTAWOWY | CZĘŚĆ PISEMNA-POZIOM ROZSZERZONY | CZĘŚĆ PISEMNA-POZIOM DWUJĘZYCZNY |
CZAS TRWANIA | 120 minut | 150 minut | 180 minut |
CHARAKTER EGZAMINU | przedmiot obowiązkowy | przedmiot dodatkowy | przedmiot obowiązkowy-dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych przedmiot dodatkowy-dla pozostałych absolwentów |
CZĘŚCI ARKUSZA EGZAMINACYJNEGO | Rozumienie ze słuchu (ok.25 minut) 15zadań ( 3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Rozumienie tekstów pisanych (ok. 1200-1450 wyrazów) 20 zadań (4-5 wiązek, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Znajomość środków językowych 13 zadań ( 3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Wypowiedź pisemna | Rozumienie ze słuchu (ok.30 minut) 15 zadań (3-4wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Rozumienie tekstów pisanych(ok.1600-1800 wyrazów) 18 zadań (4-5 wiązek, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Znajomość środków językowych 14 zadań ( 3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Wypowiedź pisemna | Rozumienie ze słuchu (ok. 30 minut) 15 zadań (3-4wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Rozumienie tekstów pisanych ( ok.1800-2100 wyrazów) 16 zadań (3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Znajomość środków językowych 14 zadań ( 3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) Wypowiedź pisemna (300-350 wyrazów) |
Typy zadań w poszczególnych częściach przedstawia kolejna tabela: 1- podstawowy, 2-rozszerzony
| TYPY ZADAŃ |
| ŹRÓDŁA TEKSTÓW |
| UDZIAŁ W WYNIKU SUMARY-CZNYM |
|
POZIOM | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
ROZUMIENIE TEKSTU SŁUCHANEGO | Zadania zamknięte, np. Zadania otwarte, np.
| wybór wielokrotny, dobieranie zdania/tekst z lukami, odpowiedzi na pytania | teksty oryginalne lub adaptowane, czytane przez rodzimych użytkowników języka | teksty oryginalne lub w minimalnym stopniu adaptowane, czytane przez rodzimych użytkowników języka | 25% | 25% |
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH | Zadania zamknięte, np. Zadania otwarte, np.
| wybór wielokrotny, dobieranie zdania/tekst z lukami, odpowiedzi na pytania | teksty oryginalne lub adaptowane | teksty oryginalne lub w minimalnym stopniu adaptowane | 33% | 30% |
ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH | Zadania zamknięte wyboru wielokrotnego oparte na tekście lub na zdaniach Zadania otwarte oparte na tekście lub na zdaniach, np.: zadania z lukami, transformacje, słowotwórstwo, tłumaczenie, gramatykali-zacja, set leksykalny | Zadania zamknięte wyboru wielokrotnego oparte na tekście lub na zdaniach Zadania otwarte oparte na tekście lub na zdaniach, np.: zadania z lukami, transformacje, słowotwórstwo, tłumaczenie, gramatykali-zacja, set leksykalny | teksty oryginalne lub adaptowane | teksty oryginalne lub w minimalnym stopniu adaptowane | 22% | 23% |
WYPOWIEDŹ PISEMNA | tekst użytkowy ( np. list prywatny, e-mail, wpis na blogu lub forum internetowym) z elementami np. opisu, relacjonowania, uzasadnienia opinii, w tym przedstawienia zalet i wad różnych rozwiązań) 100-150 wyrazów | tekst argumentacyjny (list formalny, rozprawka, artykuł publicystyczny) z elementami np. opisu, relacjonowania, sprawozdania, recenzji, pogłębionej argumentacji |
|
| 20% | 22% |
Więcej szczegółów jest dostępnych na https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informatory/Informator_EM2023_jezyk_angielski.pdf, lub podczas szkolenia 27 maja „Matura 2023 bez tajemnic”, na które można się rejestrować na www.odn.slupsk.pl . Serdecznie zapraszam!