Przewodnik. Szkoła włączająca uczniów z doświadczeniem migracji na Pomorzu
Ze wstępu
Przewodnik stanowi merytoryczny wstęp do rozwoju kompetencji szkół w obszarze nauczania i integracji uczniów z doświadczeniem migracji. Przewodnik zarysowuje kluczowe kwestie, z którymi boryka się środowisko szkoły wraz ze swoim rosnącym zróżnicowaniem: językowym, kulturowym,
tożsamościowym, adaptacji po obu stronach: osób przyjezdnych i środowiska przyjmującego.
Migracja do Polski i wejście do pomorskich szkół uczniów i ich rodziców staje się wyzwaniem szkoły jako systemu, a nie – dla pojedynczego ucznia czy jego wychowawcy. Szkoła potrzebuje zrozumieć swoją różnorodność i dokonać dostosowań, które pozwolą z jednej strony na włączenie uczniów i gwarantowanie im możliwie wysokich szans na rozwój, a z drugiej – ułatwią pracę kadr szkolnych, które mierzą się z tymi nowymi dla Pomorza wyzwaniami.
Przewodnik jest przeznaczony dla wszystkich osób, przede wszystkim z sektora edukacji i środowiska szkoły, które chcą nabyć wstępną wiedzę o wyzwaniach i rozwiązaniach w tematyce wielokulturowości w szkole.
Część I Przewodnika przedstawia krótko wyniki ankietowego badania przeprowadzonego jesienią 2020 roku, na które odpowiedziało 595 pomorskich szkół i które sumuje doświadczenia w nauczaniu uczniów z doświadczeniem migracji.
Część II przedstawia zagadnienia związane z szeroko rozumianą międzykulturowością: konsekwencjami migracji i wyzwań, jakie stawia środowisku szkolnemu.
Część III mówi o kwestiach psychologiczno-pedagogicznych: potrzebach adaptacyjnych uczniów z doświadczeniem migracji oraz odpowiedzi systemowej w obszarze ich diagnozy i wsparcia.
Część IV przedstawia zagadnienia związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego/drugiego w środowisku szkoły, natomiast część V podejmuje kwestie metodyki nauczania przedmiotów kierunkowych.
Część VI Przewodnika to propozycja programu szkoleniowego: szczegółowa dla pierwszego roku pracy z pomorskimi szkołami i ogólniejsza dla dwóch kolejnych lat rozwoju kompetencji szkół.
Przewodnik. Szkoła włączająca uczniów z doświadczeniem migracji na Pomorzu (plik pdf)