Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego
W 2019 roku Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Ośrodka Rozwoju Edukacji przygotował publikację: Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego.
Przedmiotem publikacji jest problematyka prawna dotycząca kształcenia i wychowania uczniów szczególnie uzdolnionych. Autorka w syntetyczny sposób prezentuje zapisane w aktach prawnych kwestie rozpoznawania potrzeb i możliwości oraz udzielania wsparcia uczniom zdolnym, którzy de facto są uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W dalszej części opracowania szczegółowo omawia formy pracy skierowane do tej grupy, czyli indywidualny program nauki (IPN) i indywidualny tok nauki (ITN), podkreśla inspirującą i opiekuńczą funkcję, jaką powinni spełniać nauczyciele i dyrektorzy szkół oraz rodzice ucznia.
SPIS TREŚCI:
- Idea edukacji ucznia zdolnego w świetle problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych
- Edukacja ucznia zdolnego w szkole
- Nałożone przez prawo zobowiązania nauczycieli i specjalistów wobec ucznia zdolnego
- Szkolna diagnoza potencjału rozwojowego ucznia zdolnego
- Udział specjalistów i rodziców w diagnozie ucznia zdolnego
- Wsparcie ucznia zdolnego
- Ocenianie ucznia zdolnego
- Ocena efektywności wsparcia udzielonego uczniowi zdolnemu
- Nadzór pedagogiczny nad nauczycielami sprawowany przez dyrektora szkoły w procesie edukacji ucznia zdolnego
- Kompetencje nauczycieli a edukacja ucznia zdolnego
- Bibliografia
Publikacja do pobrania na stronie ORE kliknij tutaj