Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego

Utworzono: 28-01-2020
Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego

W 2019 roku Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Ośrodka Rozwoju Edukacji przygotował publikację: Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego.

Przedmiotem publikacji jest problematyka prawna dotycząca kształcenia i wychowania uczniów szczególnie uzdolnionych. Autorka w syntetyczny sposób prezentuje zapisane w aktach prawnych kwestie rozpoznawania potrzeb i możliwości oraz udzielania wsparcia uczniom zdolnym, którzy de facto są uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W dalszej części opracowania szczegółowo omawia formy pracy skierowane do tej grupy, czyli indywidualny program nauki (IPN) i indywidualny tok nauki (ITN), podkreśla inspirującą i opiekuńczą funkcję, jaką powinni spełniać nauczyciele i dyrektorzy szkół oraz rodzice ucznia.

SPIS TREŚCI:

  • Idea edukacji ucznia zdolnego w świetle problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych
  • Edukacja ucznia zdolnego w szkole
  • Nałożone przez prawo zobowiązania nauczycieli i specjalistów wobec ucznia zdolnego
  • Szkolna diagnoza potencjału rozwojowego ucznia zdolnego
  • Udział specjalistów i rodziców w diagnozie ucznia zdolnego
  • Wsparcie ucznia zdolnego
  • Ocenianie ucznia zdolnego
  • Ocena efektywności wsparcia udzielonego uczniowi zdolnemu
  • Nadzór pedagogiczny nad nauczycielami sprawowany przez dyrektora szkoły w procesie edukacji ucznia zdolnego
  • Kompetencje nauczycieli a edukacja ucznia zdolnego
  • Bibliografia

Publikacja do pobrania na stronie ORE kliknij tutaj