Nauczycielu, poprowadź lekcje online!
Jak prowadzić lekcje online – radzi Ministerstwo Cyfryzacji
Ministerstwo Cyfryzacji radzi nauczycielom, z jakich źródeł korzystać, by prowadzić nauczanie online.
Kanały komunikacji
| Dla grupy większej niż kilka osób, a tak jest w przypadku każdej klasy, można założyć prostą listę mailingowy. W ten sposób najprościej przesyłać uczniom prace domowe. |
Dziennik elektroniczny | Dziennik elektroniczny daje możliwość komunikacji z uczniami i ich rodzicami. Służy nie tylko do wystawiania ocen, ale również do zadawania prac domowych, wyznaczać lektury do przeczytania oraz przesyłać linki do różnych materiałów edukacyjnych dostępnych w internecie. Dlatego warto uprzedzić rodziców, by w miarę możliwości regularnie sprawdzali informacje publikowane w dzienniku. |
Chmura | Można w tym zakresie skorzystać z takich usług jak Google Dysk, Microsoft One Drive lub Dropbox (oferują możliwość założenia darmowego konta). Pliki zamieszczone w chmurze można udostępnić określonej grupie osób, ale także ograniczyć dostęp do nich do konkretnego ucznia (rodzica). |
Narzędzia wideo | YouTube, Skype, Microsoft Teams czy Google Hangouts Meet – narzędzia te pozwalają na zdalny kontakt z uczniami. Dzięki nim można prowadzić wieloosobowe widekonferencje, a nawet dzielić się zawartością ekranu z pozostałymi uczestnikami (tu: uczniami). |
Czat | Warto też korzystać z komunikatorów takich jak Messenger czy WhatsApp. Pozwalają one na bieżące porozumiewanie się z uczniami. Dają także możliwość stworzenia grupy, w której będzie można porozumiewać się równocześnie z całą klasą. Łatwo więc zlecić uczniom przeczytanie fragmentu tekstu czy napisanie wypracowania. |
Narzędzia pracy zdalnej | Nowe możliwości dają platformy edukacyjne, które mogą pomóc w organizacji zdalnego nauczania:
|
Poradniki wideo dla nauczycieli
Ministerstwo Cyfryzacji proponuje również skorzystanie z poradników wideo, które zostały przygotowane przez Ministerstwo Cyfryzacji i NASK oraz przez Fundację Orange w ramach projektu Lekcja: Enter.
- Przenieś lekcje na grupę na Facebooku
- Przenieś lekcje na Skype'a
- Przenieś lekcje na Khan Academy
- Przenieś lekcje na Google Classroom
- Przenieś lekcje na Office 365 Education
- Przenieś lekcje na YouTube
- Sposoby na utrwalenie materiału z lekcji z użyciem narzędzi cyfrowych: Quizlet, Quizizz, Plickers (przygotowanie: Joanna Świercz)
- Sposoby na sprawdzenie wiadomości z użyciem narzędzi cyfrowych: Kahoot, Google forms, Socrative (przygotowanie: Izabela Wyppich)
- Sposoby na podsumowanie materiału z użyciem narzędzi cyfrowych: Padlet, Quizizz, WordArt (przygotowanie: Izabela Wyppich)
- Jak budować własne repozytorium online i się nie pogubić: Pinterest, Symbaloo, Wakalet? (przygotowanie: Izabela Wyppich)
- Narzędzia do edycji zdjęć i grafik: Canva, Pixr, Kizoa 4 (przygotowanie: Karolina Żelazowska)
- Narzędzia do tworzenia animacji i wideo: Animoto, Magisto, Zdjęcia Google (przygotowanie: Karolina Żelazowska)
- Narzędzia usprawniające pracę na lekcji: ClassroomScreen, Classtools, Flippity (przygotowanie: Agnieszka Bilska)
- Praca w chmurze - przechowywanie i udostępnianie: Dysk Google, OneDrive, WeTransfer (przygotowanie: Karolina Żelazowska)
- Sposoby na zadanie domowe z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych: Quizizz, Learning Apps, Padlet (przygotowanie: Agnieszka Bilska)
- Uczniowskie e-portfolio: Bloger, Google Sites, WIX (przygotowanie: Izabela Wyppich)
- Lekcja w klasie i w terenie ze smartfonem: Actionbound, Goosechase Edu, Science Journal (przygotowanie: Agnieszka Bilska)
- Wideokonferencje w klasie i na lekcji: Whereby, Skype, WhatsApp (przygotowanie: Agnieszka Bilska)
- Odwrócone lekcje z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych: Khan Academy, TED.ed, Edmodo (przygotowanie: Joanna Świercz)
Ze strony: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja