8. konferencja z cyklu Zdrowy Pomorzanin „Profilaktyczne działania prozdrowotne szansą na rozwój pomorskiej edukacji”

Utworzono: 24-11-2021

Pandemia COVID-19 dotkliwie ukazała, w jak wielu ważnych dziedzinach życia zbiorowego jesteśmy mało odporni i nieprzygotowani na nieprzewidziane wydarzenia. Dotyczy to także edukacji. Kształcenie zdalne wymaga nie tylko powszechnego i równego dostępu do narzędzi oraz odpowiedniego poziomu kompetencji cyfrowych, ale również odmiennej metodyki pracy z uczniami; dlatego właśnie pandemia pozwoliła dostrzec wiele krytycznych słabości polskiego systemu kształcenia.  Potrzeba transformacji tradycyjnego nauczania w aktywne uczenie się uczniów, wymuszające wykorzystanie zdobyczy nowoczesnej technologii wydaje się niezbędne. W przyszłości powinniśmy być dobrze przygotowani do realizacji edukacji w sposób zdalny bądź hybrydowy. Edukacja powinna być nakierowana  na (samo)rozwój, relacje i rozumienie świata, a nie realizację podstawy programowej i weryfikację wiedzy.

Czego nauczyła nas pandemia, czyli co trzeba zrobić jutro, żeby stworzyć podstawy koniecznych zmian? Doświadczenia tych kilku miesięcy zdalnego nauczania pokazują, jak wiele jest koniecznych i możliwych działań, które powinniśmy zacząć realizować. Dzięki nim będzie można wyeliminować zaobserwowane słabości, ale też konstruktywnie wykorzystać dobre praktyki. Szkoły będą musiały uważnie przeanalizować sytuację uczniów nieuczestniczących w edukacji na odległość: zidentyfikować tych, którzy uchylali się od pracy zdalnej oraz tych, którzy nie mieli do niej dostępu.

W okresie pandemii  koronawirusa zmienił się również sposób naszego społecznego funkcjonowania, zmuszając nas do ograniczenia kontaktów bezpośrednich, wykonywania pracy bądź nauki w sposób zdalny czy zaprzestania lub ograniczenia pewnych aktywności, np. podróżowania. To trudne doświadczenie wpłynęło nie tylko na nasze zdrowie fizyczne, relacje i związki, ale także na poczucie bezpieczeństwa i myślenie o przyszłości. Warto zauważyć, że chociaż nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych może stanowić zagrożenie dla zdrowia psychicznego i fizycznego, to jednak dzięki tym urządzeniom oraz komunikacji za ich pośrednictwem młodzi ludzie mogą utrzymać istotne dla rozwoju i zdrowia psychicznego relacje, szczególnie gdy przepisy związane z lockdownem uniemożliwiają lub znacząco ograniczają kontakty bezpośrednie.

Globalna pandemia związana z zakażeniem SARS-C0V-zmieniła wszystkie aspekty życia codziennego. Spowodowała zmianę zachowań żywieniowych i stylu życia większości ludzi, którym towarzyszy wzrost odczuwanego stresu z powodu izolacji, drastycznego ograniczenia kontaktów społecznych i obaw o zakażenie wirusem oraz utraty zatrudnienia i dochodów. Właściwe odżywianie jest ważne dla zachowania zdrowia, a podczas pandemii COVID-19 troska o właściwą dietę, dostosowaną do zapotrzebowania organizmu ( w ilości odpowiedniej do wieku, płci, stanu fizjologicznego i aktywności fizycznej), nabiera szczególnego znaczenia. I tu nasuwa się  pytanie o  przygotowanie ucznia do dokonywania w życiu wyborów korzystnych dla indywidualnych potrzeb zdrowotnych, z uwzględnieniem także przyszłych ról zawodowych i rodzinnych.

Dobrostan i zdrowie psychiczne młodych ludzi w okresie pandemii  to bardzo istotny problem zdrowia publicznego, szczególnie w kontekście potencjalnych skutków długofalowych. Prowadzenie profilaktyki i promocji zdrowia to jeden z najlepszych sposobów na poprawę poziomu zdrowia społeczeństwa. Niezwykle cenne stają się wnioski z badań i rekomendacje dla profilaktyki, zmierzające do podniesienia jej skuteczności, trwałości i efektywności. Bardzo ważnym elementem w tym działaniu, jest edukacja zdrowotna.

Od innych metod przeciwdziałania profilaktyka różni się tym, że jest czynnością uprzedzającą, a więc jest podejmowana, zanim szkodliwe zjawiska ujawnią się i rozprzestrzenią, a ich efekty zmuszą dopiero do zastosowania bezpośrednich środków zaradczych . Właśnie dlatego profilaktyka jest tak ważna, ponieważ dzięki niej można zmniejszyć ryzyko zachorowania na różnorodne choroby, a jednocześnie przynosi wiele innych korzyści.

 Również system lecznictwa psychiatrycznego dzieci i młodzieży nie zaspokaja w pełni potrzeb tej populacji pacjentów oraz nie zapewnia kompleksowej i powszechnie dostępnej psychiatrycznej opieki zdrowotnej.

Powyższe zagadnienia były przedmiotem rozważań uczestników konferencji pt. Profilaktyczne działania prozdrowotne szansą na rozwój pomorskiej edukacji, która odbyła się 27 października 2021 roku  ” w Gdańsku. Organizatorami konferencji byli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego oraz Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku. W spotkaniu uczestniczyli dyrektorzy szkół, pedagodzy, psycholodzy, rodzice oraz pracownicy samorządów lokalnych, odpowiedzialni za edukację, politykę społeczną i zdrowotną.

Część wykładową konferencji rozpoczęła Pani Lucyna Lewandowska- dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Gdyni.  W swoim wystapieniu pt. Konstruktywna profilaktyka jako wzmocnienie ochrony zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży odniosła się do definicji profilaktyki, jej rodzajów oraz znaczenia dla zdrowia jednostki.

Pan Profesor Tomasz Smiatacz w wykładzie pt. „Szczepienia ochronne – w czym tkwi problem?” przedstawił historie największych pandemii w dziejach świata, od dżumy, poprzez inne choroby, takie jak cholera, tyfus, ospa, syfilis, trąd czy hiszpanka, które były bardzo wyniszczające. Dopiero szczepienia i rozpoznanie przyczyn chorób dało szanse ich opanowania. Przytaczając odpowiednie dane Pan Profesor udzielił zebranym odpowiedzi na pytanie „czy szczepienia są bezpieczne?”, również w kontekście COVID-19. Skoro fakty jednoznacznie wskazują na skuteczność szczepień, dlaczego ich unikamy? W czym tkwi problem ? Podejmując życiowe decyzje – kierujemy się: faktami, emocjami, presją zewnętrzną, modą, postawą autorytetów. Na zakończenie swojego wystąpienia Profesor Tomasz Smiatacz, pod rozwagę uczestnikom konferencji postawił dwa pytania:

  • Czy kłamstwo mieści się w pojęciu wolności słowa?
  • Czy zdrowie i życie ludzkie naprawdę jest najwyższą wartością?

Skutki zdrowotne izolacji społecznej w przebiegu pandemii w swoim wykładzie omówiła Profesor Barbara Kamińska. Pani Profesor mówiła szeroko o skutkach nauczania online, zarówno w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego. Wskazała na znaczny wzrost liczby prób samobójczych ze skutkiem śmiertelnym podejmowanych przez osoby poniżej 18. roku życia. Przypomniała również, że  pandemia COVID-19 poważnie zmodyfikowała funkcjonowanie społeczne nastolatków i zmieniła ich codzienne życie. W tym miejscu  Profesor Barbara Kamińska  przytoczyła liczne, negatywne skutków ograniczeń społecznych.

Profesor Jacek Pyżalski swoje przemyślenia dotyczące pracy i nauki podczas  pandemii zawarł w wystąpieniu pt. „Konsekwencje edukacji zdalnej w obszarze zdrowia psychicznego”. Zwrócił uwagę, że nie da się przeprowadzić wyraźnej  granicy  między zdrowiem fizycznym i psychicznym. Te dwa obszary są bardzo mocno ze sobą powiązane i wzajemnie się warunkują. Charakteryzując edukację zdalną często używa się dwóch przymiotników: kryzysowa i wymuszona. Tymczasem badania wskazują, że lekcje on-line miały  nie tylko złe konsekwencje ale wywarły też dobry wpływ lub obojętny na jej uczestników.  Z badań prowadzonych przez grupę profesora Jacek Pyżalski  wynika, że największy wpływ na zdrowie psychiczne miały relacje (uczeń-uczeń, uczeń -nauczyciel). Pogorszenie relacji potwierdziło ok. 50% respondentów; 30% - takie same, a 5% określa relacje jako lepsze niż przed pandemią ( głównie uczniowie nieśmiali i z zespołem autyzmu). Z pośród badanych, aż 60% nauczycieli potwierdziło, że czują się gorzej i dużo gorzej ( u uczniów 50%, a jeszcze mniej rodzice).   Co tak pogrążyło nauczycieli? W krótkim czasie musieli opanować wiele umiejętności, poznać nowe narzędzia, zmienić metody pracy. Stale poddawani byli permanentnej hospitacji, zaburzeniu uległy relacje praca-dom ( mieszkam w pracy!) oraz rytm dobowy (ciągłe telefony, nawet w nocy). Nie ulega wątpliwości, że te wszystkie okoliczności  przekładały  się na relacje. Mamy obowiązek troszczyć się o zdrowie dzieci i młodzieży, ale nie zapominajmy o nauczycielach.

Kolejne wystąpienie dra n. med. Tadeusza  Jędrzejczyka oraz dra n. ekon. Mariusza Kaszubowskiego pt. Lepsza Przyszłość – przeciwdziałanie zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży dotyczyło działań profilaktycznych w zakresie zdrowia psychicznego w województwie pomorskim. Projekt o powyższym tytule realizowany jest przez Departament Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Opiekę psychiatryczną w województwie pomorskim krótko przedstawiła Agnieszka Kapała-Sokalska, członkini Zarządu Województwa. Przypomniała, że odpowiednią profilaktykę adresowaną do dzieci i młodzieży oraz skuteczną terapię ma zapewnić model leczenia środowiskowego, stanowiący najbardziej efektywną formę opieki nad tą populacją. Najbardziej kosztowne i zarezerwowane dla małej grupy potrzebujących pomocy dzieci są wysokospecjalistyczne oddziały szpitalne, natomiast najbardziej potrzebne środowiskowe formy pomocy: poradnie, oddziały dzienne, oddziały opieki środowiskowej i interwencji kryzysowej. Pani Agnieszka Kapała-Sokalska przedstawiła zebranym wykaz Ośrodków Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży( I poziom referencyjny) na terenie województwa pomorskiego. Do Ośrodków można dostać się bez skierowań. Znajdziemy tam psychologów, psychoterapeutów, terapeutów środowiskowych, nie ma jednak psychiatrów. Swoją działalnością  obejmują całe środowisko, rodziny, szkoły.  I poziom referencyjny jest już faktem, teraz czekamy na II i III poziom referencyjny. Ministerstwo Zdrowia wydało stosowne akty prawne i ogłosiło konkursy.

Po zakończeniu części wykładowej organizatorzy konferencji zaproponowali uczestnikom   panel  dyskusyjny pt. Działania wychowawcze, profilaktyczne i pomocowe na rzecz wsparcia dzieci i młodzieży. Dyskusję moderowała dziennikarka Radia Gdańsk - Joanna Matuszkiewicz, natomiast jej uczestnikami  byli: Lucyna Lewandowska, psycholog, Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Gdyni; dr Maciej Dębski, socjolog, Uniwersytet Gdański; Małgorzata Zauliczna, nauczyciel, VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku; Maksymilian Karc, uczeń, VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku; Tomasz Karc, rodzic. Uczestnicy dyskusji dzielili się przeżyciami z okresu edukacji zdalnej. Szczerze opowiadali o własnych emocjach i refleksjach z tego trudnego i niejednoznacznego okresu. Podsumowaniem dyskusji są wnioski wynikające z wypowiedzi uczestników panelu dyskusyjnego:

  • Należy „rozprawić” się z pandemią i nauczaniem zdalnym  na forum klasy, zobaczyć negatywy, nie pomijając pozytywów.
  • W pracy wychowawczej położyć nacisk na relacje, bliskość; dobre relacje przełożą się na efekty edukacji.
  • W miarę możliwości organizować zajęcia na łonie natury, wychodzić z uczniami do parku, na łąkę i do lasu.
  • W każdej szkole niezbędny jest psycholog.
  • Nauczyciele potrzebują edukacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej, również na etapie kształcenia.
  • W zakresie szczepień, ich znaczenia i konieczności stosowania powinno być edukowane całe społeczeństwo, zarówno dzieci, młodzież i dorośli.
  • Niezbędne jest edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie dbałości o wzrok, masę ciała oraz wynikające z tego skutki zdrowotne.
  • Należy pamiętać o higienie cyfrowej podczas nauki i pracy.
  • Zwiększyć dostępność psychiatrów ( zarówno w warunkach szpitalnych, jak i w  poradniach).

Końcowa część konferencji poświęcona była emocjom i ich roli w życiu człowieka. Psycholog -Ewelina Supińska stwierdziła, że znaczenie pozytywnych emocji dla zdrowia i dobrostanu potwierdzono w licznych badaniach naukowych.

 „Dla zdrowia i dobrego samopoczucia liczy się to, ile z każdego rodzaju emocji, pozytywnych I negatywnych, doświadczamy”.

Potrzeba trzech pozytywnych doświadczeń, aby "zrównoważyć" jedno doświadczenie negatywne i doświadczyć korzystnych efektów pozytywności (B. Fredrickson).

Podsumowaniem konferencji jest ostatnie zdanie z wystapienia pani Eweliny Supińskiej

I TY MASZ TĘ MOC. Pozytywność to profilaktyczne działanie prozdrowotne.

Poprzez świadomą regulację emocji masz wpływ na swoje zdrowie i dobrostan.

W przyszłym roku planowana jest kolejna konferencja z cyklu Zdrowy Pomorzanin. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na jej kolejną edycję. Informacje o planowanym wydarzeniu w 2022 roku zostaną zamieszczone na stronie internetowej Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku (www.odn.slupsk.pl) oraz pozostałych organizatorów.

                                                                          Irena Czyż                                                                                        

                                                                 koordynator konferencji

 konsultant ds. wspomagania pracy nauczycieli w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki zdrowotnej i aktywności sportowej oraz przedmiotów przyrodniczych

Link do nagrania z konferencji - TUTAJ

Ośrodki Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży w województwie pomorskim – I poziom referencyjny (WYKAZ)

Nazwa podmiotu

Miasto wykonywania świadczeń

Ulica wykonywania świadczeń

Data realizacji świadczeń
- od

Data realizacji świadczeń
 - do

nr telefonu/
kontakt dla pacjenta

Wojewódzki Szpital Psychiatryczny Im. Prof. Tadeusza Bilikiewicza W Gdańsku

Gdańsk

Srebrniki 17

01.04.2021

30.09.2023

570 213 101

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej W Człuchowie

Człuchów

Szczecińska 16

08.02.2021

30.09.2023

59  714 23 87 i 690 465 430

Szpital Dla Nerwowo I Psychicznie Chorych Im. St. Kryzana

Starogard Gdański

Skarszewska 7

01.04.2021

30.09.2023

58 562 06 00 w.2136

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej W Czersku

Czersk

Królowej Jadwigi 4

08.02.2021

30.09.2023

502 518 083

Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Lębork

Juliana Węgrzynowicza 13

08.02.2021

30.09.2023

662 044 789

Szpitale Pomorskie Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością

Gdynia

Wójta Radtkego 1

01.06.2021

30.09.2023

58 72 60 860

Specjalistyczna Praktyka Położniczo-Ginekologiczna

Nowy Dwór Gdański

Sienkiewicza 17

08.02.2021

30.09.2023

55 246 22 33 i 515 768 855

Przychodnia Rogowscy Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością Sp. K.

Tczew

Jarosława Dąbrowskiego 10

01.04.2020

30.09.2023

58 530 77 78

Szpital Specjalistyczny W Kościerzynie Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością

Dzierżążno

Szpitalna 36

01.04.2021

30.09.2023

58 687 19 32

Szpital Specjalistyczny W Kościerzynie Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością

Kościerzyna

A. Piechowskiego 36

01.04.2021

30.09.2023

58 686 07 80

Centrum Zdrowia Diagnoza I Terapia

Gdynia

Inż. J. Śmidowicza 49

08.02.2021

30.09.2023

531 255 697 i 531 539 639

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Nr 1 Katarzyna Szalewska

Gdańsk

Piotrkowska 27/6

08.02.2021

30.09.2023

600 053 419 i 698 358 576

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Nr 1 Katarzyna Szalewska

Gdańsk

Prezydenta Lecha Kaczyńskiego 30

01.04.2021

30.09.2023

600 053 419 i 698 358 576

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Nr 1 Katarzyna Szalewska

Gdynia

Wioślarska 12

01.04.2021

30.09.2023

600 053 419 i 698 358 576

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Nr 1 Katarzyna Szalewska

Kosakowo

Żeromskiego 49

01.04.2021

30.09.2023

600 053 419 i 698 358 576

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Nr 1 Katarzyna Szalewska

Rumia

Derdowskiego 23

01.04.2021

30.09.2023

600 053 419 i 698 358 576

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Nr 1 Katarzyna Szalewska

Sopot

Gen. Józefa Wybickiego 48

01.04.2021

30.09.2023

600 053 419 i 698 358 576

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Nr 1 Katarzyna Szalewska

Wejherowo

10 Lutego 13

01.04.2021

30.09.2023

600 053 419 i 698 358 576

Fundacja Oparcia Społecznego Aleksandry Fosa

Gdańsk

Radna 3/2

01.04.2021

30.09.2023

790 512 212

Centrum Cbt Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością

Gdańsk

Juliusza Słowackiego 35

08.02.2021

30.09.2023

668 539 813

i 58 727 17 12

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Gdańsk

Prof. Romana Lipowicza 21

01.04.2021

30.09.2023

22 177 78 36

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Prabuty

Władysława Jagiełły 26a

01.04.2021

30.09.2023

22 177 78 34

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Starogard Gdański

Gen. Józefa Hallera 21

01.04.2021

30.09.2023

22 177 78 34

Centrum Zdrowia Psychicznego w Słupsku

Słupsk

Słupsk, ul. Juliana Tuwima 34

01.10.2021

30.09.2023

59 307 07 37