Nauczanie języka polskiego jako obcego
Termin rozpoczęcia:
20 czerwca 2022, godz. 09:00 do 31 sierpnia 2022, godz. 17:30
Forma:
Kurs
Status:
zamknięta lista główna (zamknięty nabór)
Czas trwania:
50 godz. dydaktycznych
Adresaci:
nauczyciele języka polskiego, języków obcych i historycy
Cena:
forma bezpłatna
Miejsce:
ODN w Słupsku lub spotkania online
O szkoleniu / programie:
CELE: Kurs pozwala na nabycie i przećwiczenie metod i form pracy oraz sporządzania planów kształcenia języka polskiego jako obcego, w szczególności uczniów uchodźców z Ukrainy. Uczestnik uzyska konkretne kompetencje do samodzielnego opracowania projektu zajęć z obcojęzycznymi uczniami z Ukrainy oraz podstawowych materiałów dydaktycznych stanowiących bazę prowadzenia zajęć stacjonarnych oraz na odległość w formie online.
Liczba godzin kursu: 50 godzin w tym: 20 godzinnych zajęć stacjonarnych, 10-cio godzinnego e-learningu oraz dodatkowych 20 godzin pracy własnej oraz konsultacji przeznaczonych na opracowanie projektu końcowego kursu.
Terminy spotkań w ramach kursu:
- 20 czerwca 2022 – online – 5 godz. (15.00-18.45)
- 27 czerwca 2022 – online – 3 godz. (09.00-11.45)
- 30 czerwca 2022 – stacjonarnie – 7 godz. (10.00-15.30)
- 29 sierpnia 2022 – stacjonarnie – 6 godz. (13.00-17.45)
- 30 sierpnia 2022 – stacjonarnie – 7 godz. (13.00-18.30)
- 31 sierpnia 2022 – online – 2 godz. (16.00-17.30)
Ramowy program kursu:
Kurs składa się z pięciu modułów tematycznych:
Moduł I – W nowym kraju – uczeń z Ukrainy w polskiej szkole
- Regulacje prawne dotyczące uchodźców;
- Polskie rozwiązania systemowe w zakresie edukacji uczniów uchodźczych;
- Podobieństwa i różnice w szkole polskiej i szkole ukraińskiej;
- Organizacja zajęć z języka polskiego jako obcego oraz zajęć wyrównawczych dla dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacyjnym;
- Oddział przygotowawczy jako jedno z rozwiązań systemowych.
Moduł II – Ogólna charakterystyka ucznia uchodźcy
- Psychologia migracji;
- Między językami a kulturami;
- Wyzwania i potencjalne trudności w pracy;
- Na co zwrócić uwagę czyli pierwsze kroki dziecka migrującego w polskiej szkole;
- Wsparcie ucznia cudzoziemskiego – nauka języka, słownictwa, poleceń.
Moduł III – Przygotowanie do kształcenia języka polskiego jako obcego uczniów z doświadczeniem migracji
- Program dydaktyczny dodatkowych zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego;
- Program dydaktyczny zajęć wyrównawczych;
- Scenariusz zajęć;
- Pomoce dydaktyczne zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego.
Moduł IV – Podstawy metodyki nauczania języka polskiego jako obcego uczniów z doświadczeniem migracji
- Metody i techniki nauczania języka polskiego uczniów obcojęzycznych;
- Metody i techniki nauczania słuchania ze zrozumieniem;
- Metody i techniki nauczania słuchania ze zrozumieniem;
- Metody i techniki nauczania języka polskiego z uwzględnieniem różnic
i podobieństw.
Moduł V – Ewaluacja kursu
- Prezentacja wypracowanych programów, scenariuszy oraz materiałów dydaktycznych
- Modyfikacja wypracowanych programów oraz materiałów dydaktycznych
- Przygotowanie do upowszechnienia pakietu dydaktycznego do nauczania języka polskiego jako obcego. Ewaluacja kursu
Kierunki polityki oświatowej państwa:
8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Koordynator formy:
Joanna Kierul-Cieślak – doradca metodyczny w zakresie języka polskiego
Kontakt:
tel. 59 84 23 567 wew. 35
e-mail: j.cieslak@odn.slupsk.pl
Organizacja:
- Szkolenie będzie realizowane w formie hybrydowej.
- Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
- O zakwalifikowaniu się na daną formę i szczegółach organizacyjnych poinformujemy Państwa pocztą e-mail.
- UWAGA: Dane na zaświadczeniu generowane są na podstawie formularza zgłoszeń.
- Ośrodek nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowo podane przez uczestnika informacje dotyczące danych osobowych.