Ludzie listy piszą

Utworzono: 29-11-2023

W dzisiejszych czasach sztuka pisania listów jest nieco w odwrocie. Rzadko się zdarza, by w skrzynce na listy wśród reklam, bankowej i urzędowej korespondencji znalazł się tradycyjny list. Smsy, czaty na Messengerze, Whatsappie czy innym komunikatorze w znacznej mierze wyparły i zastąpiły listowną formę komunikowania się. W wirtualnej przestrzeni komunikacja – także ta dotycząca uczuć i emocji – uległa znacznemu uproszczeniu, a skrótowość jest jedną z jej głównych cech. Taki stan rzeczy jest też z pewnością wyrazem osłabienia bezpośrednich międzyludzkich więzi i relacji, ale… Ale przypadkowo napotkany na jednej ze słupskich ulic szyld: Biuro pisania listów miłosnych i wierszy świadczy jednak o tym, że potrzeba listownego komunikowania się jest, a skoro są firmy, które zarabiają na pisaniu listów, to może warto samemu pochylić się nad tą sztuką w klasycznej formie i opanować tworzenie listów zgodne z zasadami.

W szkole jest też cel czysto praktyczny takiego działania: list jest formą wypowiedzi pisemnej wymaganą w podstawie programowej języka polskiego i często pojawiającą się na egzaminach zewnętrznych.   

Celem lekcji prezentowanej w poniższym scenariuszu jest omówienie zagadnień związanych z korespondencją listowną, wysyłaną tradycyjną pocztą. Zajęcia poszerzą wiedzę ogólną ucznia, wzbogacą jego słownictwo, wykształcą lub utrwalą przydatne jednak i we współczesnym świecie umiejętności związane ze sztuką epistolograficzną.

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie czwartej – jako zajęcia wprowadzające. Można tę lekcję zrealizować również w klasie piątej lub szóstej, jako powtórkową i utrwalającą. Czas przeznaczony na realizację zajęć: 2 godziny lekcyjne.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i wykorzystania go w praktyce. 

Scenariusz (plik pdf) - KLIKNIJ TUTAJ

Iwona Poźniak
Konsultant ds. edukacji morskiej oraz projektów edukacyjnych w Pomorskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku.
Nauczycielka języka polskiego z wieloletnim stażem pracy, propagatorka pięknej ojczystej mowy i dbałości o kulturę języka.